Ticketverkoop Berkel: Van Atten, kantoorboekhandel en Van den IJssel, tankstation Wilgenlaan. Bergschenhoek: Primera.
E-tickets.
Duo Matthijs & Adinda van Delft
Matthijs, een bevlogen gitarist, wordt geprezen om zijn timing en intieme speelstijl. Hij heeft indruk gemaakt als solist met uitvoeringen van het beroemde Adagio uit het Concierto de Aranjuez van Joaquín Rodrigo, onder anderen op 15-jarige leeftijd met een internationaal strijkkwintet onder leiding van violiste Lisa Jacobs en als 18-jarige met Phion, het orkest van Gelderland & Overijssel. Daarnaast heeft hij als 17-jarige in het Gitaarconcert nr. 1 van Giuliani gesoleerd met het Haags Symphonie Orkest Euterpe.
Adinda, een gepassioneerde violiste, neemt haar publiek mee met haar gevoelige en volwassen vioolspel. Ze heeft opgetreden als solist met diverse orkesten en ensembles, waaronder als 14-jarige met het Orkest Koninklijke Luchtmacht op het prachtige podium van het 5 mei-concert op de Amstel tijdens de Nationale viering van Bevrijding 2023 en maakte dit voorjaar als 16-jarige haar debuut als solist in een vioolconcert, toen ze samen met Symfonie Orkest Rijnmond het eerste adindamatthijsvandelft.nl
Sonate Retrouvailles
Een bijzonder stuk op het programma vanavond is de Sonate Retrouvailles. Het werk werd opgedragen aan de ouders van broer en zus, ter viering van hun zilveren jubileum.
Geïnspireerd door grootse orkestrale muziek vertelt het een zeer contrasterend en meeslepend verhaal.
In het derde deel, getiteld “Kepulangan” – thuiskomst in het Indonesisch – klassieke muziek vermengd met de mystiek van de Indonesische gamelan: gebouwd op het volksthema Bubuy Bulan leidt dit deel naar een climax waar de klanken van gamelan en een suling worden geïmiteerd, een reflectie van de roots van broer en zus.
Even daarvoor opent de Sonate Retrouvailles onstuimig, met Spaanse en Franse invloeden. De twee Interludes laten de tijd op intieme wijze tot stilstand komen, waarna het slotstuk van het werk begint met een virtuoos thema dat door de viool aan de gitaar wordt overgegeven.
De absolute finale van de sonate, geïnspireerd door de Duitse romantiek, concludeert het werk met een ode aan de goedheid, een optimistische toon in een tijd van pessimisme.